Luc Vrooland is Warehouse Supervisor bij Schiphol Airport Retail. Hij is eindverantwoordelijk voor alle logistieke processen in het distributiecentrum van waaruit de winkels achter de douane worden bevoorraad. ,,Het is heel boeiend om elke dag het logistieke proces weer zo soepel mogelijk te laten verlopen.”
Luc Vrooland heeft een bijzonder carrièrepad. Op zijn 19de was hij al assistent floormanager in een Blokker-filiaal. Maar een vast contract kreeg hij niet, met zijn diploma verkoopspecialist mbo niveau 3. ,,Dat is geen hoge opleiding, maar ik ben dan ook iemand van de praktijk.” Na zijn vertrek bij Blokker wist hij het even niet meer, totdat zijn vader hem voorstelde om bij Schiphol Airport Retail te solliciteren. ,,Schiphol heeft me altijd een heel fijn, relaxed, vrij gevoel gegeven en dat trok me wel na die hectische tijd bij Blokker.” Luc zag zichzelf wel werken in een van de winkels van SAR. ,,Ik vind contact met klanten leuk en wil graag goede service geven.”
,,Schiphol heeft me altijd een heel fijn, relaxed, vrij gevoel gegeven."
Maar het liep iets anders: hij werd logistiek medewerker. En dat blijkt hij nog veel leuker te vinden dan het contact met klanten. Hij begon als verzegelaar: de flessen drank voorzien van een strap, een veiligheidsband. Daarna werd hij orderpicker (goederen klaarzetten voor de winkels op Schiphol door middel van een scansysteem) en winkelbevoorrader: het distribueren van de trolleys over de winkels en het vullen van de schappen.
Na anderhalf jaar werd zijn uitzendbaan omgezet in een vast contract waarbij hij meer verantwoordelijkheid en taken op zich kreeg, controle van lokale leveranciers en ontvangst leveranciers. Eind 2017 werd hij, na een tussenstap als Assistant Warehouse Supervisor, aangesteld als Warehouse Supervisor. Daarmee is hij eindverantwoordelijk voor het logistieke proces in het distributiecentrum en geeft hij leiding aan 25 mensen: chauffeurs, bevoorraders en logistiek medewerkers. Inmiddels is hij ook opgeleid tot B.A.A.S. (Beveiligings Adviseur Airport Supplies): daar leer je hoe je moet handelen als zich een calamiteit voordoet. Hij is nu een van de aanspreekpunten voor de Security.
Zijn baan is een continue uitdaging om alles voor elkaar te krijgen, elke dag weer, vertelt hij. ,,Is de lift kapot, dan moet je een oplossing bedenken om de goederen toch op tijd in de winkels te krijgen. Je moet rekening houden met veiligheidsfactoren. Improviseren als een pier plotseling wordt afgesloten.” In totaal gaan er dagelijks circa honderd trolleys richting de luchthaven.
,,Is de lift kapot, dan moet je een oplossing bedenken."
Luc geeft niet alleen leiding aan het logistieke team, maar heeft ook veel contact met de shopmanagers. Over het bevoorradingsschema bijvoorbeeld: op welk moment willen ze special offers in het schap hebben? ,,We werken met een zogeheten minmax-systeem: er moeten bijvoorbeeld twaalf flessen van een merk in het schap staan. Via de kassa komen de verkoopdata bij ons binnen. Zo weten we precies wat we wanneer moeten aanleveren.”
Binnenkort verhuist het distributiecentrum naar Hoofddorp. ,,Dat betekent een iets grotere afstand tot Schiphol, dus dan moeten we opnieuw gaan nadenken over het transportschema. Ik vind het leuk om zo’n nieuwe ervaring op te doen.” Luc heeft vaker projecten naast zijn vertrouwde werk: als er een winkel wordt verbouwd bijvoorbeeld. ,,Dan moet ik zorgen dat de winkel op tijd leeg is voor de verbouwing en er extra personeel is op het moment dat de winkel weer ingeruimd moet worden.”
Een standaard werkdag heeft Luc eigenlijk nooit. Hij vergadert, is druk met een project, praat met medewerkers, heeft contact met de winkels… de sleur komt er niet snel in, zegt hij. ,,Elke dag is het weer een uitdaging om alle goederen op tijd op de juiste plek te krijgen en je medewerkers gemotiveerd te houden, ook als het even tegenzit. En om mee te gaan met de groei van SAR, want het aantal winkels op Schiphol stijgt.”
Luc hoopt nog heel lang op Schiphol te kunnen blijven. ,,SAR is een fijne werkgever. Je mag meedenken, ze investeren in je, er zijn presentaties over de organisatie en iedereen wordt met respect behandeld. Ik had nooit verwacht dat ik met mijn bescheiden opleiding zó ver zou komen. Maar ik weet nu dat je, door onderaan te beginnen, kansen te grijpen en hard te werken, bij een mooi bedrijf als SAR ver kunt komen.”