Ik had heimwee naar Schiphol

Suat werd opgeleid als bancair adviseur, maar is nu verkoopspecialist bij Schiphol Airport Retail. Hij kon een vaste baan krijgen op de luchthaven, maar vond het voor zijn carrière beter om uitzendkracht te blijven. Dan kan ik meer uren maken en meer ervaring opdoen.”

Na een reorganisatie bij de bank waar Suat werkte als adviseur, vond hij eind 2016 een nieuwe plek bij Schiphol Airport Retail. “Mijn zus werkte hier ook en zei 'jij houdt van drank en roken, is werken bij SAR niks voor jou?”

Zo werd Suat Sales Assistant LTC+. Na een half jaar vond hij toch weer een baan in het bankwezen, maar hij kreeg al snel heimwee naar Schiphol. “Na zes maanden was dat nog niet over. Ik miste de klanten, de producten waarover ik mocht adviseren en de waardering vanuit SAR. Zelfs toen ik vertrokken was naar de bank, werd ik nog uitgenodigd voor het teamuitje!”

Zelfs toen ik vertrokken was naar de bank, werd ik nog uitgenodigd voor het teamuitje!”

Suat moest kiezen: wilde hij werk doen waarvoor hij was opgeleid of wilde hij een baan waar hij voldoening in vond? Hij koos voor het laatste. “Bij de bank verdiende ik beter, maar doordat ik op Schiphol meer uren kan werken, ook op onregelmatige tijden, verdien ik hier uiteindelijk meer. En ik vind leuk werk toch het belangrijkst.”

Suat werkt nu via uitzendbureau Luba als verkoopspecialist bij Schiphol Airport Retail. Hij noemt de luchthaven “de kers op de retail-taart” en “Al die mensen en culturen…” Hij vindt het geweldig.

Service verlenen is zijn grote kracht, vertelt hij. “Ik vind het heel belangrijk om klanten te helpen zoals ik zelf geholpen zou willen worden: vriendelijk, met goede informatie. Ik doe altijd mijn best om echt contact te maken met de reiziger. De klanten hebben toch meestal ruim de tijd voordat ze zich bij de gate moeten melden. Of het nou om een fles van 10 euro of 80 euro gaat, ik geef de klant net zoveel aandacht. Ik denk dat ze de volgende keer dan sneller terugkomen.”

“Ik doe altijd mijn best om echt contact te maken met de reiziger.”

Zo heeft Suat een Britse klant die elke week sigaren bij hem komt kopen. “Dan wisselen we ervaringen uit over sigaren of ik adviseer hem over een nieuw product. Of hij vertelt me wat hij elders heeft geprobeerd.”

Als verkoopspecialist moet je de klant de wow-factor laten ervaren, vindt Suat. “Hij moet weten dat er naar hem geluisterd wordt en dat hij het juiste product krijgt.” Sommige reizigers vertellen persoonlijke verhalen, over hun huwelijksreis bijvoorbeeld. “Laatst vroeg een meisje van vijf wat ik aan het doen was. Toen heb ik echt even de tijd voor haar genomen. Haar ouders kwamen me daarna de hand schudden om me te bedanken en het meisje gaf me een high five bij het afscheid. Kijk, dáár kom ik ’s morgens mijn bed voor uit.”

Meestal werkt Suat in dezelfde combiwinkel, maar hij valt ook wel eens in in Lounge 2 of 3. Hij kent 90 procent van alle producten die er worden verkocht. “Ik verdiep me echt in de merken, omdat ik wil weten wat ik verkoop.” Hij volgt trainingen, die niet verplicht zijn. Over champagne bijvoorbeeld. “De trainer vertelt iets over de geschiedenis en het product en daarna is er een proeverij. Soms kun je ook op kantoor, na je werk, wat producten proeven die afkomstig zijn uit promotiestands in de winkels.”

Suat kreeg onlangs een vaste baan bij SAR aangeboden, maar tijdens het gesprek voorafgaand aan het tekenen van het contract kwamen hij en het management tot de gezamenlijke conclusie dat flexwerk toch beter was voor hem. “Door flexibel te werken kan ik meer uren maken en meer ervaring opdoen en zo aan mijn carrière werken. Ik wilde wel graag vast werk, maar dit is nu beter.”

Suat zit in de Talent Pool, waar wordt gekeken waar iemands kracht ligt en wat SAR daar mee kan. Hij hoopt ooit een managementfunctie te krijgen. “Het is fijn dat SAR zo met mij meedenkt. En het is natuurlijk een prettig gevoel dat ze me willen houden.”